Proč cítíme nejistotu při obchodování? Proč se necháme ovlivnit a hýbeme s připravenými a naplánovanými výstupními úrovněmi?
Cítíš emoce při vstupu do trhu?
Tlačíš očima cenu?
Co když jde trh proti tvé vstupní pozici? Co když jde proti tvé pozici, než jsi předpokládal? Máš tendenci posouvat Stop-Loss? Jak poznáš, že tvá myšlenka je ještě platná v tomhle případě? Jak poznáš, že tě už neovládl strach ze ztráty?
Co když jde cena tvým směrem? Chceš posouvat svůj připravený Profit-Target dál, abys inkasoval větší zisk? Na kolik procent jsi si jistý, že tam trh opravdu vystoupá, máš to nějak otestováno? Nebo tě ovládla hamižnost?
A když už se obchody zrovna nevydařily, vstupuješ opakovaně do stejné situace s pocitem „Když se to nerozjelo mým směrem před chvilkou, teď už to musí být ta správná chvíle! Teď už je to jasnější!“? Co následovalo? Další ztráta?
…
Trh je nekompromisní, je mu to jedno, jestli ztrácíš. Pravděpodobnost úspěchu v daném obchodě lze zjistit ze statistiky. Většina nejistot a emocionálních jednání vychází především ze dvou příčin:
-
Nedostatečná znalost své strategie – emocím při obchodování trader podléhá snáze, když sám nemá strategii odzkoušenou. Ještě si nezískal potřebné informace, nemá jistotu, že v delším horizontu vydělá. Proto se tak váže na výsledek právě probíhajícího obchodu namísto, aby se koukl do statistik a řekl si, že i když mu tento obchod nevyjde nebo mu ujede, tak není třeba panikařit, spadlo to právě do oněch 40% neziskových případů, kdy má otestovanou úspěšnost 60% = mám jistotu, že to vícekrát vyjde!
Problém pravděpodobnosti je v této myšlence: Úspěšnost je 60%, průměrně na 10 obchodů je 6 ziskových => „Teď to 4x nevyšlo, takže ten další obchod musí být zisk.“, a to je VELKÝ OMYL. Musíme si uvědomit, že platnost průměrů roste, jak roste vzorek dat, ze kterého je bereme. Vzorek jednoho konkrétního obchodu nemůžu porovnávat s průměrem, který je složený z x desítek, stovek či více obchodů. Takže „Jaká je pravděpodobnost, že další obchod po 4 ztrátách v řadě bude v zisku?“, odpověď je „Zase opět 60:40!“ Takže pokud skončí ve ztrátě, měl bych si říct, tak to opět skončilo v těch 40% ztrátových případů. -
Nezisková strategie – z otestovaného vzorku obchodů, jsem zjistil, že danou výhodu nedokážu využít.
Pokud se vrátím k předchozímu příkladu s pravděpodobností, mám otestovaný vzorek 100 obchodů s úspěšností 60%. Obchoduji dál a čím víc se blíží aktuální počet obchodů k počtu vzorků ze statistiky, tím si můžu být jistější a teprve začít porovnávat, zda se mé obchodování nějak nezměnilo a jestli platí stále 60% úspěšnost.
=> získal jsem jistotu v tom, že s tímto přístupem buď vydělám, nebo nevydělám. Musím něco změnit. Pokud je má statistika výrazně jiná, než kterou jsem získal na začátku, vyvstává otázka, dokáži vůbec identifikovat opakovatelnou situaci? Určitě vás napadne spousta dalších otázek pro zlepšení.
Sám sebe se aktuálně ptám
Máš statistiku pro svůj vstup? S jakou pravděpodobností dojde ke tvému připravenému targetu? S jakou pravděpodobností se naopak otočí a „vymele“ ti Stop-Loss? S čím budeš moct počítat v Live obchodování?
Nedávno jsem narazil na otázku:
Proč držet target pořád fixní na „x“ ticků? Ze statistiky posledních pár měsíců má NQ zákkladní otočku nejčastěji 4,5 bodu. Posuň target a budeš vydělávat! Budeš mít výrazně lepší RRR (Risk-Reward-Ratio).
Přemýšlel jsem o tom docela hodně. A napadlo mě, že tahle informace mi moc nepomůže, pokud nemám jistotu, že opravdu vstupuji na hranách otočky. Co se stane v případě, že nevstoupím na hraně otočky v 70% případů? Můj SL nevydrží, pokud chci mít výhodné RRR.
Jakou mám jistotu, že vstoupím na hraně otočky? Je to 70%? Nebo 50%? Nebo dokonce 90%?
Na tyto otázky jsem musel odpovědět NEVÍM! A napadá mě zatím jen jediné. Získat statistiky z mého vstup a potenciálního pohybu (MFE) a porovnat jak moc se přibližuji k hodnotě průměrné velikosti otočky 4,5 bodu. Tak získám i info jak často se dokážu trefit k hraně otočky, a napadá mě ještě spoustu dalších informací, které z tohoto porovnání mohu získat. Ale hlavně, tímto získávám podrobnější info o slabinách a silných stránkách svého vstupu a tak části svého obchodního přístupu.
Tvorba statistiky
Budování statistiky obchodování a různých obchodních přístupů, pokud se dělá ručně, je dlouhý, nikdy nekončící a nudný process. A ještě něco „pro povzbuzení“: Trader nakonec ze statistiky často zjistí, že daný obchodní přístup, o kterém si myslel že funguje, vlastně až tak dobrý není, žádnou výhodu negeneruje, nebo ji nedokáže využít, nebo ji nedokáže následovat, musí něco změnit.
Ale teď opravdu něco na povzbuzení: Sledování statistiky obchodování před určitou změnou a po určité změně nám ukáže, jestli změna, kterou jsme zavedli do obchodování nám pomohla a byla ku prospěchu.
Co tím chci říct? Potlačení emočního chování lze získat především jistotou ve svém obchodování a jistotou, že můj obchodní přístup je výdělečný. A jistotu v obchodování a exekuci obchodů lze získat ze statistiky obchodních situací, které dokážu identifikovat. Vše, co se jen blíží dané situaci a vypadá, že už už je to ta správná situace, na kterou čekám, je jen šum, nalákání, který nemám otestovaný, pro který nemám statistiku, čímž přispívá k pocitovému chování. Bohužel s touto nejistotou musíme jako tradeři pracovat, a je spousta cest, kterými se můžeme vydat a nevíme, kdy se výsledek dostaví.